Veselības inspekcija informē, ka Saeimā 2024. gada 11. janvārī pieņemti grozījumi Tabakas likumā  (turpmāk –  grozījumi), kas stājās spēkā 2024. gada 8. februārī, bet atsevišķas prasības ir piemērojamas atšķirīgos datumos.  

Līdz ar to Veselības inspekcija ir sagatavojusi skaidrojumus komersantiem par prasībām elektroniskajām smēķēšanas ierīcēm un to uzpildes šķidrumiem gan  saistībā ar grozījumiem, gan saistībā ar spēkā esošajām Tabakas izstrādājumu, tabakas aizstājējproduktu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču un to šķidrumu aprites likuma (turpmāk – Tabakas likuma) prasībām.

Zemāk sagatavotais skaidrojums sniegts par prasībām, kas  noteiktas Tabakas likumā  un ir Veselības inspekcijai noteikto kompetenču ietvaros (Tabakas likuma 12. panta  otrā daļa). 

  1. Grozījumi paredz papildināt Tabakas likuma 1. panta 7. punktu ar c)apakšpunktu, paredzot, ka elektroniskās smēķēšanas ierīču, klasifikācija tiek paplašināta ar elektronisko karsēšanas ierīci, stājās spēkā 2024. gada 8. februārī.  

Attiecīgi uz elektroniskām karsēšanas ierīcēm no 2024. gada 8. februāra tiek attiecināti Tabakas likuma 3. un 6. pantā noteiktie ierobežojumi un prasības, cik tālu tie Tabakas likuma pantu ietvarā skar elektroniskās karsēšanas ierīces:

Elektroniska karsēšanas ierīce ir izstrādājums vai šā izstrādājuma daļa, kura paredzēta jaunieviesta tabakas izstrādājuma, tabakas aizstājējprodukta, augu smēķēšanas produkta vai cita produkta (izņemot ārstniecības līdzekļus) lietošanai, lai caur iemuti ieelpotu nikotīnu saturošu vai nesaturošu tvaiku.

Prasības elektroniskās karsēšanas ierīces marķējumā skaidrotas tekstā zemāk sadaļā: “Kādas prasības ir elektronisko smēķēšanas ierīču un uzpildes tvertņu marķējumam?

  1. Grozījumi paredz papildināt Tabakas likuma 3. panta otrās daļas 4. punktu sekojošā redakcijā:

“4) smēķēšanai paredzētu tabakas izstrādājumu, arī jaunieviestu tabakas izstrādājumu, sastāvā ir piedevas, kas atvieglo ieelpošanu vai nikotīna uzņemšanu, tajā skaitā mentols, tā analogi un geraniols”, kas stājas spēkā 2024. gada 1. augustā.

Inspekcija skaidro, ka 2024. gada aprīlī ir informēti visi EU-CEG datu iesniedzēji, kuriem ir paziņoti un apmaksāti produkti, ka mentolu, tā analogus un geraniolu saturošu elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu atlikumi var tikt iztirgoti līdz 2024. gada 31. decembrim (ieskaitot).*

*Veselības inspekcija 19. aprīlī ir saņēmusi Veselības ministrijas norādes un skaidrojumu par Tabakas likuma 3. panta otrās daļas 4. punkta saistībā ar 3. panta pirmās daļas 8. punkta un Tabakas likuma Pārejas noteikumu 23. punktu piemērošanu:

Uz mentolu, tā analogiem un geraniolu elektroniskās cigaretēs un to uzpildes flakonos vienlaikus attiecas gan Tabakas likuma 3. panta otrās daļas 4. punkta nosacījumi, gan  3. panta pirmās daļas 8. punkta nosacījumi.

Sakarā ar to, ka Likumdevēja mērķis nebija noteikt atsevišķu aromatizētāju ierobežojumu spēkā stāšanos dažādiem aromatizētāju veidiem, bet gan paredzēt, ka ar 2025. gada 1. janvāri atļauti būs tikai aromatizētāji, kas rada tabakas garšu vai smaržu.

Turklāt, objektīvi nav iespējams nepieciešamo informāciju paziņot Veselības inspekcijai, nodrošinot 6 mēnešu paziņošanas termiņu.

Līdz ar to, elektroniskās cigaretes un to uzpildes flakonus, kuri ir paziņoti EU- CEG datu bāzē, un kuru sastāvā ir pievienots mentols, tā analogi vai geraniols kā piedeva, kas rada garšu vai smaržu, var iztirgot līdz 2024. gada 31. decembrim (ieskaitot), atbilstoši Tabakas likuma 3. panta pirmās daļas 8. punktam un Tabakas likuma Pārejas noteikumu 23. punktam.”

Veselības inspekcija skaidro, ka minētā prasība attiecas arī uz nikotīnu nesaturošiem šķidrumiem!

  1. Grozījumi paredz papildināt Tabakas  likuma 3. panta pirmo daļu ar jaunu 8. punktu, kur noteikts, ka aizliegt laist tirgū elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrumus, kas satur aromatizētājus, izņemot aromatizētājus, kas rada tabakas smaržu vai garšu un nosaukti Tabakas likuma pielikumā**:

8) elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrumus un tabakas aizstājējproduktus, kas satur aromatizētājus, izņemot aromatizētājus, kas rada tabakas smaržu vai garšu. Atļautie aromatizētāji, kas rada tabakas smaržu vai garšu, ir noteikti šā likuma pielikumā.”, punkts stājas spēkā 01.01.2025. un iekļauts likuma redakcijā uz 01.01.2025. 

**Tabakas likuma pielikums apskatāms likumi.lv nākotnes versijā no 01.01.2025. Tas ir attēlots  no 11.01.2024. Tabakas likuma redakcijā, kas stājās spēkā 08.02.2024. Pielikums stājas spēkā 01.01.2025.

Skatīt pārejas noteikumu 23. punktu.

Ražotājiem un importētājiem jāņem vērā, ka elektronisko cigarešu un uzpildes šķidrumu atlikumus var iztirgot līdz 2024. gada 31. decembrim ar nosacījumu, ka par katru produktu ir veikta samaksa par datu apstrādi un tie ir Veselības inspekcijas vietnē publicētajā sarakstā.

Veselības inspekcija izsaka pateicību visiem komersantiem, kas jau šobrīd laicīgi un brīvprātīgi veikuši korektīvos pasākumus!

Visas sastāvdaļas ar atvēsinošu un/vai pretsāpju iedarbību tiek uzskatītas par tādām, kas atvieglo nikotīna uzņemšanu, kad tas pamatots ar zinātniskiem pierādījumiem, ekspertu atzinumiem un starptautiskām konsultācijām.

Lai pārliecinātos par to, vai manā tirdzniecības vietā piedāvātais elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrums satur mentolu, tā analogus vai geraniolu, Veselības inspekcija aicina tirgotājus sazināties ar saviem piegādātājiem.

Veselības inspekcija ir uzdevusi atbildīgām personām, kas laiž tirgū elektronisko smēķēšanas ierīču šķidrumus ar mentolu, tā analogiem vai geraniolu, nodot informāciju lejup pa piegādes ķēdi visiem iesaistītajiem uzņēmumiem. 

 Sadaļā "EU-CEG Latvijas datu repozitorijā paziņotie tabakas izstrādājumi, augu smēķēšanas produkti, elektroniskās cigaretes un uzpildes flakoni" ir atrodams  Excel fails ar nosaukumu “Piedāvāšanai LV tirgū paziņotie tabakas izstrādājumi, e-cigaretes un uzpildes flakoni (atjaunots dd.mm.gg)”, tajā ir atrodama informācija par produktiem, kas ir paziņoti EU-CEG Latvijas datu repozitorijā un par kuriem ir veikta samaksa atbilstoši Tabakas likuma 5. panta pirmajai daļai.

Atgādinājums!

Veselības inspekcija atgādina, ka tikai normatīvā akta tekstam ir juridisks spēks.

Lai komersanti izprastu tālāk skaidrotās Tabakas likuma prasības, nepieciešams sākotnēji saprast, kādi produktu veidi ir definēti Tabakas likumā:

  1. elektroniskā cigarete, kas ir izstrādājums vai šā izstrādājuma daļa, ieskaitot kapsulu, rezervuāru un ierīci bez kapsulas vai rezervuāra, kuru var izmantot, lai caur iemuti ieelpotu nikotīnu saturošu tvaiku, un kas var būt vienreizējas lietošanas vai uzpildāma ar uzpildes flakonu un rezervuāru, vai uzlādējama ar vienreizējas lietošanas kapsulām (Tabakas likuma 1. panta 7. punkta a) apakšpunkts).
  2. elektroniska ierīce, kas ir izstrādājums vai šā izstrādājuma daļa, ieskaitot kapsulu, rezervuāru un ierīci bez kapsulas vai rezervuāra, kuru var izmantot, lai caur iemuti ieelpotu nikotīnu nesaturošu tvaiku, un kas var būt vienreizējas lietošanas vai uzpildāma ar tilpni, kurā iepildīts nikotīnu nesaturošs šķidrums, un rezervuāru, vai uzlādējama ar vienreizējas lietošanas kapsulām (Tabakas likuma 1. panta 7. punkta b) apakšpunkts).
  3. elektroniska karsēšanas ierīce, kas ir izstrādājums vai šā izstrādājuma daļa, kura paredzēta jaunieviesta tabakas izstrādājuma, tabakas aizstājējprodukta, augu smēķēšanas produkta vai cita produkta (izņemot ārstniecības līdzekļus) lietošanai, lai caur iemuti ieelpotu nikotīnu saturošu vai nesaturošu tvaiku (Tabakas likuma 1. panta 7. punkta c) apakšpunkts).

Smēķēšanas ierīces ar šķidrumu, kas nesatur nikotīnu, nevar saukt par elektroniskajām cigaretēm!

  1.  uzpildes flakons, kurā iepildīts nikotīnu saturošs šķidrums, ko var izmantot, lai atkārtoti uzpildītu elektronisko cigareti (Tabakas likuma 1. panta 8. punkta a) apakšpunkts).
  2.  uzpildes tilpne, kurā iepildīts nikotīnu nesaturošs šķidrums, ko var izmantot, lai atkārtoti uzpildītu elektronisko smēķēšanas ierīci (Tabakas likuma 1. panta 8. punkta b) apakšpunkts).

Elektroniskās smēķēšanas ierīces, uzpildes tvertnes un nikotīnu saturošu vai nesaturošu šķidrumu atļauts laist tirgū tikai tādā gadījumā, ja tie atbilst noteiktām prasībām (Tabakas likuma 3. panta piektā daļa):

1. Nikotīnu saturošs vai nesaturošs šķidrums ir pildīts: 

  • uzpildes tvertnēs, kuru maksimālais tilpums ir 10 mililitri;
  • vienreizējas lietošanas elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs, kuru tilpums nepārsniedz 2 mililitrus;
  • vienreizējas lietošanas kapsulās, kuru tilpums nepārsniedz 2 ml;
  • elektronisko smēķēšanas ierīču rezervuāru tilpums nepārsniedz 2 ml.

2. Maksimālā nikotīna koncentrācija nikotīnu saturošā šķidrumā ir 20 mg/ml.

Nikotīnu saturošs vai nesaturošs šķidrums nevar saturēt (3. panta otrās daļas 1., 2., 3., 4. un 5. punktā norādītās piedevas):

  • vitamīnus vai citas piedevas, kas rada iespaidu, ka izstrādājums ir labvēlīgs veselībai vai samazina veselības apdraudējumu;
  • kofeīnu vai taurīnu, vai citas piedevas un stimulējošus savienojumus, kas tiek saistīti ar enerģiju un vitalitāti;
  • piedevas, kas ietekmē emisiju krāsu;
  • piedevas, kas atvieglo ieelpošanu vai nikotīna uzņemšanu, tajā skaitā mentols, tā analogi un geraniols;
  • piedevas, kam nesadedzinātām piemīt kancerogēnas, mutagēnas un reproduktīvajai sistēmai toksiskas īpašības.

3. Nikotīnu saturoša vai nesaturoša šķidruma ražošanā tiek izmantotas vienīgi augstas tīrības sastāvdaļas.

4. Nikotīnu saturošā vai nesaturošā šķidrumā izmantotas vienīgi tādas sastāvdaļas, kuras nedz uzkarsētā, nedz neuzkarsētā veidā nerada apdraudējumu cilvēku veselībai. Šis punkts neattiecas uz nikotīnu.

5. Elektroniskās cigaretes normālas lietošanas apstākļos izdala nikotīnu nemainīgās devās.

6. Elektroniskās smēķēšanas ierīces un uzpildes tvertnes ir drošas bērniem un izturīgas pret manipulācijām, aizsargātas pret uzlaušanu un noplūdi, tām ir mehānisms, kas nodrošina uzpildi bez noplūdes. Uzpildes mehānisma tehniskos standartus nosaka Ministru kabinets.

 

Aizliegts laist tirgū elektroniskās cigaretes, uzpildes flakonus par kuriem nav iesniegta informācija atbilstoši Tabakas likuma 5.panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajam un nav veikta samaksa par sniegtās informācijas apstrādi saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi (Tabakas likuma  3. panta pirmās daļas 3.punkts).

Veselības inspekcija skaidro, ka ražotāji un importētāji, iesniedzot informāciju Veselības inspekcijai, uzņemas pilnu atbildību par sniegtās informācijas precizitāti, savlaicīgu sniegšanu un apliecina, ka:

  • attiecīgā izstrādājuma ražošanas procesā ir nodrošināta tā atbilstība normatīvajiem aktiem!
  • ka ražotājs un importētājs uzņemas pilnu atbildību par tirgū laistā izstrādājuma kvalitāti un drošību, lietojot to normālos vai saprātīgi paredzamos apstākļos!

 

1. Uz elektronisko smēķēšanas ierīču (elektronisko cigarešu, elektronisko ierīču, elektronisko karsēšanas ierīču) un uzpildes tvertņu (uzpildes flakonu un uzpildes tilpņu) iepakojuma vienības un jebkāda ārējā iepakojuma ir norādāma sekojoša informācija (Tabakas likuma 6. panta piektā daļa):

  • visu izstrādājumā iekļauto sastāvdaļu saraksts dilstošā secībā un nikotīna saturs un daudzums izstrādājumā un katrā devā;

    Ja elektroniskā cigarete ir bez uzpildes  šķidruma, nikotīna saturs un daudzums katrā devā nav jānorāda!

    Ja  smēķēšanas ierīce paredzēta nikotīna nesaturoša šķidruma  smēķēšanai, tad nikotīna saturs jānorāda 0 mg/ml!

  •     partijas numurs;
  •     ieteikums izstrādājumu glabāt bērniem nepieejamā vietā.

2.    Katrai elektronisko smēķēšanas ierīču vienībai un uzpildes tvertnei pievieno informatīvu lapiņu, kas satur sekojošu informāciju (Tabakas likuma 6. panta sestā daļa):

  •     norādījumus par izstrādājuma lietošanu un glabāšanu, tostarp norādi, ka izstrādājumu nav ieteicams lietot jauniešiem un nesmēķētājiem;
  •     informāciju par kontrindikācijām;
  •     brīdinājumus īpašām riska grupām;
  •     informāciju par iespējamu nevēlamu iedarbību;
  •     informāciju par pieraduma izraisīšanu un toksiskumu;
  •     ražotāja vai importētāja un juridisko vai fizisko personu kontaktinformāciju Eiropas Savienībā un Eiropas Ekonomikas zonā.

3.    Uz katras elektroniskās cigaretes un uzpildes flakona iepakojuma vienības un ārējā iepakojuma ir drukāts brīdinājums par ietekmi uz veselību (Tabakas likuma 7. panta piektā daļa):
Šis izstrādājums satur nikotīnu, kas ir stipru pieradumu izraisoša viela.” Jāņem vērā, ka:

  •     Brīdinājums ir izvietots uz divām lielākajām virsmām un tas nedrīgst būt pārfrāzēts;
  •     Brīdinājums ir izvietots paralēli galvenajam tekstam uz šim brīdinājumam paredzētās virsmas;
  •     Brīdinājums ir drukāts ar melnu krāsu Helvetica treknrakstā uz balta fona, izvietots tam paredzētās virsmas centrā;
  •     Brīdinājums sedz 30% no virsmas, uz kuras tas uzdrukāts.

Brīdinājumu noformēšanas un novietošanas prasības uz iepakojuma nosaka Ministru kabineta 2016. gada 17. maija noteikumi Nr. 306 „Noteikumi par prasībām uz iepakojumiem izvietojamiem brīdinājumiem par ietekmi uz veselību” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 306).

Komersanti, kuri laiž tirgū elektroniskās cigaretes un to uzpildes šķidrumus, var aizpildīt informatīvo pašpārbaudes anketu.

Izmatojiet to, lai gūtu ieskatu, vai marķējums ir noformēts atbilstoši prasībām un ievērotas visas normatīvajos aktos noteiktās prasības Veselības inspekcijas uzraudzības jomā!


 

Attiecīgā informācija var būt norādīta uz iepakojuma vienības vai ārējā iepakojuma ar nosacījumu, ka tā ir pietiekami labi salasāma patērētājam.

Salasāmību nosaka šādu elementu kombinācija:

  • fonta lielums;
  • attālums starp burtiem;
  • attālums starp rindiņām;
  • raksta zīmes līnijas platums;
  • drukas krāsa;
  • burtveidols;
  • burta platuma un augstuma attiecība;
  • materiāla virsma un pietiekams kontrasts starp drukāto tekstu un fonu.

Burtu lielumu, kas nodrošinātu vieglu marķējuma elementu salasāmību, nosaka ražotājs vai importētājs. Tomēr mazāka iepakojuma gadījumā burta lielumam jābūt lielākam, lai nodrošinātu to, ka teksts ir lasāms pat nelielā attālumā.

Mazumtirdzniecības vietās jābūt redzamam uzrakstam, kas brīdina, ka elektronisko smēķēšanas ierīču lietošana nopietni kaitē cilvēka veselībai (Tabakas likuma 8. panta astotā daļa).

Attiecībā uz smēķējamo produktu izvietošanu mazumtirdzniecības vietās pircējiem redzamās vietās aicinām sazināties ar Valsts policiju vai pašvaldības policiju.

1.  Ja Jūsu uzņēmums plāno nodarboties ar elektronisko cigarešu un uzpildes flakonu tirdzniecību, tad uz ikvienu komersantu (tai skaitā ražotājiem, vairumtirgotājiem un mazumtirgotājiem) attiecas prasība iesniegt Veselības inspekcijā informāciju par elektronisko cigarešu un elektronisko cigarešu uzpildes flakonu tirdzniecības uzsākšanu.

Plašāks skaidrojums sadaļā: “Paziņošana par elektronisko cigarešu un flakonu tirdzniecības uzsākšanu”.

Paziņošanas prasība par tirdzniecības uzsākšanas vietu attiecas tikai uz komersantiem, kuriem ir faktiska ražotne, noliktava vai tirdzniecības vieta Latvijā.

2. Savukārt detalizēta informācija par katru tirgū laižamo zīmolu ar atšķirīgu sastāvu vai dizainu jāiesniedz ražotājam vai importētājam sešus mēnešus pirms attiecīgā izstrādājuma paredzētās laišanas tirgū.

Iesniedzamās informācijas apjomu un iesniegšanas kārtību nosaka Ministru kabineta  2016. gada 5. jūlija noteikumi Nr. 440 „Kārtība, kādā sniedz un apstrādā informāciju par tabakas izstrādājumiem, augu smēķēšanas produktiem, elektroniskajām cigaretēm un to uzpildes flakoniem” (turpmāk – noteikumi Nr.440). 

 Par noteikumos minētās informācijas savlaicīgu un precīzu sniegšanu ir atbildīgs attiecīgā izstrādājuma ražotājs, ja tas veic komercdarbību Eiropas Savienībā un Eiropas Ekonomikas zonā.

Ja attiecīgā izstrādājuma ražotājs veic komercdarbību ārpus Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas un attiecīgā izstrādājuma importētājs veic komercdarbību Eiropas Savienībā un Eiropas Ekonomikas zonā, par pieprasītās informācijas sniegšanu ir atbildīgs attiecīgā izstrādājuma importētājs.

Detalizēta informācija, kā arī instrukcijas par informācijas sniegšanu ražotājiem, importētājiem pieejamas Eiropas Komisijas mājaslapā (angļu valodā Step by step guide).

Ražotāji un importētāji saskaņā ar Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādi veic samaksu par sniegtās informācijas apstrādi (Tabakas likuma 5. panta pirmajā daļa). 

Inspekcija informē, ka ražotāji un importētāji vai to filiāles Latvijā var aizpildīt 

un nosūtīt uz e-pastu: dati@vi.gov.lv .

Ražotāji un importētāji vai to filiāles Latvijā saņems rēķinu uz EU-CEG norādīto e-pasta adresi, ja vien Inspekcija nebūs saņēmusi rēķina pieteikuma veidlapu, kurā norādīta cita e-pasta adrese rēķina nosūtīšanai. Rēķinā būs norādīts katra paziņotā produkta identifikācijas numurs EU-CEG, zīmolvārds, produkta veids un apmaksājamā summa.

Samaksa par EU-CEG paziņotajiem produktiem ir noteikta Ministru kabineta 2022. gada 11. janvāra noteikumos Nr. 24 „Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – cenrādis), kas stājās spēkā 15.01.2022. 

Samaksa par katra paziņotā produkta informācijas apstrādi (saņemšanu, uzglabāšanu, apstrādāšanu, analizēšanu un publicēšanu):

  • 125,50 euro par pirmreizējo informācijas apstrādi (attiecīgi 19. punkts Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādī);
  • 78,49 euro par katru turpmāko gadu (attiecīgi 20. punkts Veselības inspekcijas maksas pakalpojumu cenrādī).

Produkti, kam nav veikta produkta informācijas apstrādes maksa, nevar tikt laisti Latvijas tirgū./Plašāks skaidrojums sadaļā: “Informācijas sniegšana EU-CEG sistēmā un samaksa” .


 

Elektronisko smēķēšanas ierīču uzpildes šķidrumu iepakojumiem tiek piemērotas  papildu obligātās marķēšanas prasības saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1272/2008 par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu (turpmāk – CLP), ja to sastāvā ir vielas, kas iekļautas CLP ielikumos un kurām noteikta harmonizēta klasifikācija.

CLP prasību skaidrojums pieejams Eiropas Ķimikāliju aģentūras mājaslapā.

Kā vieglāk pārbaudīt atbilstību izvirzītajām prasībām – vai ir pašpārbaudes rīks?

Komersanti, kas laiž tirgū elektroniskās smēķēšanas ierīces un to uzpildes šķidrumus, var aizpildīt pašpārbaudes anketu, lai gūtu ieskatu, vai  tiek ievērotas normatīvo aktu prasības, kā arī veikt pašnovērtējumu.

Pašpārbaudes anketu lūdzam lejuplādēt šeit