v

2020. gada 7. janvārī Ministru kabineta sēdē tika apstiprināts noteikumu grozījumu projekts, kas precizē higiēnas prasības tetovēšanas, mikropigmentācijas, permanentā grima, skarifikācijas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai ar mērķi mazināt infekciju slimību izplatīšanās risku šo procedūru laikā.

Grozījumi Ministru kabineta 14.04.2015. noteikumos Nr.182 „Noteikumi par higiēnas prasībām tetovēšanas un pīrsinga pakalpojumu sniegšanai un speciālajām prasībām tetovēšanas līdzekļiem” tika izstrādāti, lai nodrošinātu vienotu pieeju higiēnas prasībām visu augsta inficēšanās riska pakalpojumu sniegšanai skaistumkopšanā, jo 2018. gada nogalē stājās spēkā jaunas higiēnas prasības arī pārējiem skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem [1].

 Noteikumos ir veiktas šādas izmaiņas:

Precizētas prasības iekārtām un aprīkojumam:

−        ultravioletā starojuma iekārtas nav atļauts izmantot darba piederumu sterilizācijai,

−        sterilizācijai turpmāk izmanto autoklāvu un karstā gaisa sterilizatoru,

−        netīro veļu un dvieļus mazgā vismaz 60 °C temperatūrā.

 

Precizēta darba piederumu un aprīkojuma uzturēšanas kārtība:

−        darba piederumus iedala atbilstoši inficēšanās riskam – zems, vidējs un augsts,

−        atbilstošai instrumentu apstrādei definēti zema, vidēja un augsta līmeņa dezinfekcijas līdzekļi,

−        nepieciešams izstrādāt plānu aprīkojuma un darba piederumu tīrīšanai, dezinfekcijai un sterilizācijai, ņemot vērā lietoto piederumu inficēšanās risku.

 

Precizētas prasības apmācību kursu pasniedzēju izglītībai:

−        turpmāk tetovēšanas, mikropigmentācijas, permanentā grima, skarifikācijas un pīrsinga pakalpojumu sniedzējus higiēnas jomā atļauts apmācīt tikai sertificētām ārstniecības personām. Nepieciešamības gadījumā apmācībā papildus var piesaistīt arī praktizējošu attiecīgo pakalpojumu sniedzēju ar vismaz 160 stundu apgūtu profesionālās izglītības programmu.

 

Precizētas prasības attiecībā uz klienta drošību un informēšanu:

−        turpmāk informāciju par procedūrā izmantotajām krāsām, rotaslietām, brūces apkopi un iespējamām komplikācijām pēc pakalpojuma ir jāizsniedz katram klientam arī rakstiskā veidā,

−        koriģēta klienta aptaujas veidlapā iekļaujamā informācija, kā arī tās uzglabāšanas kārtība un ilgums (divi gadi).

 

Atsevišķām noteikumu prasībām ir noteikts pārejas periods, ļaujot pakalpojumu sniedzējiem sagatavoties to izpildei līdz 2020. gada 1. aprīlim. Šīs prasības ir:

−        instrumentu tīrīšanas, dezinfekcijas un sterilizācijas plāna izstrāde,

−        aizliegums lietot ultravioletā starojuma iekārtas instrumentu sterilizācijas procesam,

−        prasības higiēnas apmācību kursu pasniedzēju izglītībai.

Lai nodrošinātu nepieciešamos skaidrojumus par lietoto darba piederumu apstrādi, t.sk. plāna izstrādi, kā arī skaidrotu citas saistošo noteikumu prasības pakalpojuma saņēmējiem drošu un higiēnisku apstākļu nodrošināšanai pakalpojumu sniegšanas vietā, Veselības inspekcija ir izstrādājusi labas higiēnas prakses rekomendācijas (skatīt šeit).


1 - Ministru kabineta 09.10.2018. noteikumi Nr.631 „Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai”